Tarih: 2015 Yer: İstanbul, Tophane-i Amire İşveren: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi : Konsept Tasarım, Avan ve Uygulama Projeleri Danışmanları: Prof.Dr.SuphiSaatçi, Prof.Dr.
ZeynepAhunbay, Prof.Dr.CemalKafadar, Prof. Dr. Gülru Necipoğlu, Prof. Dr. Demet Binan, Yrd. Doç Dr. Saadet Aytıs Proje: Konsept Tasarım, Uygulama Projesi Alan: 1200 m2
Proje Ekibi: Senem Akçay, Doğa Gülhan, Didem Gürzap, Piknik Works, Awesomebros
Mekan 1512’de top dökümhanesi olarak inşa edilmiş ve pek çok değişikliğe uğramıştır. Günümüzde Mimar Sinan Üniversitesi Kültür ve Sanat Merkezi olarak hizmet vermektedir.
Mekanın kendisinin de bir sergileme objesi olması önemli bir noktadır. Yapının kendi atmosferini zedelemeden ama onu taklit etmeye de çalışmadan sakin modern bir mimari dil kurmaya çalıştık. Mimari sergi dilini oluştururken günümüzün mimari dilini ve tekniklerini kullandık. Anlattığımız çağın mimari diline öykünmek ve onu taklit etmek yerine yaptığımız serginin bugüne ait olduğunun altını çizmek önemliydi.
Mimari Sergi dilimizin yalın olmasını, sergi materyali ve anlatısını öne çıkarmasını amaçladık. Mimari sergi elemanlarının tasarımından font seçimi ve grafik tasarıma kadar yalın bir sunum ortaya çıkarmayı amaçladık.
Sergi materyaline baktığımızda tüm anlatı yer yer birbirinin içine geçiyor olsa da bunu iki farklı ana başlık içerisinde kategorize edebileceğimizi düşündük. Biri Mimar Sinan ile ilgili yapısal bilgi envanteri ve uzun uzun incelenecek akademik dökümanlardı. Bunlar yapı arşivi, yapı tipolojisi, yapı detayları, yazılı belgeler ve basılı teknik dokümanları içeriyor. Bu arşivi, etrafında oturma birimleri de yer alan otuz metre uzunluğunda bir masa üzerine yerleştirmeye karar verdik. Böylece belgeler üzerinde detaylı inceleme yapmak ve bilgi edinmek isteyen ziyaretçilere yönelik bir ‘Yakın Mercekte Sinan’ başlıklı bir sergi-mekan oluşturduk. İkinci başlık olan Sinan mimarisinin şekillendiği çağa ait hikaye, kişi ve adap kodlarının anlatıldığı seksiyonlar ise kendi içerisinde 8 bölüme ayrılan sergi adacıkları olarak tasarlandı.
Sinan’ın mimar, şehirci, mühendis ve örgütleyici büyük bir usta olma sürecindeki üstün mimari ve sanatsa dehasına zemin hazırlayan dönemin sosyal, kültürel ve mimari çehresini, Hassa Mimarlar Ocağı’ndaki takım çalışmasını ve eserlerinin yapım aşamalarını derinlemesine analiz ederek, dönemin hikayeleri v öne çıkan karakterleri ile tüm ziyaretçileri etkisi altına alacak bir hayat öyküsü ortaya koymak amaçlandı.
SERGİ BÖLÜMLERİ
0. Giriş ve Karşılama Alanı
1. Sinan Hakkında
2. Kültürler Arası Mimarlık Mirasının Döneme Etkisi
(12. yy. - 16. yy.)
3. Mimari Adap: Toplumsal Kuralların Şekillendirdiği
Mimari
4. Himayeciler ve Yapım Süreci
5. Hassa Mimarlar Ocağı: Takım Çalışması ve İnşaat
Aşamaları
6. Haritalarda ve Silüetlerde Sinan
7. Sözlük: Dönemin Mimarlık Terimleri, İnşaat Teknikleri
8. Mimar Sinan Arşivi: Yakın Mercekten Sinan
9. Kubbe Retrospektifi
SİNAN’I ANLAMAK:
Mimar Sinan’ı her zaman sunulan, bilindik ya da tek taraflı anlatımın ötesinde; kendi ağzından, farklı bakış açılarından ve coğrafyalardan, zaman içinde ona maledilmiş efsanevi özelliklerden görmek, dinlemek fırsatı sunar. Bu bölümde ziyaretçiler Sinan otobiyografisinden seçme bölümleri bir ekrandan sayfa sayfa açarak okuyabilir, mimarbaşının çok yönlü dehasının
farklı başlıklarını kulaklıklardan dinleyebilir, Mimar Sinan’la ilgili çeşitli görüş ve bakış açısını tek bir pano
üzerinde görebilir, hakkında üretilmiş mitleri ele alan animasyonu izleyebilirler.
KÜLTÜREL ETKİLEŞİMLER
Mimarbaşının ve eserlerinin; geçmişiyle, yaşadığı 16.yy içinde parlayan diğer kültürlerle karşılaştırarak
görme olanağı sunulan bölümdür. Bu bölümde,
Sinan’ı çağdaşı Palladio ile karşılaştırmanın yanında, aynı dönemde İstanbul ve Roma’nın benzer yönlerini bir bakışta fark edilebilir, detaylı bir şema üzerinde aynı çağda Doğu, Batı ve Osmanlı tarih ve sanatını görülebilir, mimari eserler üzerindeki geçmişten ve çevreden kaynaklanan ilgi çekici etkileri öğrenilebilir.
MİMARİ ADAP
Işıklı piramitler, çizimler, haritalar ve seslendirmeler aracılığıyla mimaride birinci dereceden etkisi ola kurallar öğrenilebilir, toplumsal yapı, konum ve dinin yapıları nasıl şekillendirdiği incelenebilir.
HİMAYECİLER VE MİMAR SİNAN
Yapıların ortaya çıkmasında en önemli etken olan himayecilerin sponsorluk süreçleri, mimarbaşıyla ilişkileri, bulundukları statüye göre şekillenen eser-
lerin hikayeleri; seslendirme aracılığıyla dinlenebilir, dönemde kadının yeri ile himayeci kadınların hikaye-
leri illüstrasyonlar aracılığıyla izlenebilir.
HASSA MİMARLAR OCAĞI
Sinan’ın meslektaşlarını, usta ve işçilerini, dönemin inşaat süreçleri, bu süreçlerin devlet mekanizması ile bağları, canlandırılmış minyatürler aracılığıyla projeksiyondan izlenebilir.
HARİTALAR VE SİLUETLERDE SİNAN
Sinan’dan önce, Sinan sonrası ve bugün olarak üçe ayırabileceğimiz İstanbul şehir siluetinin gravürler ve fotoğraflar aracılığıyla kavranabilir. Haritalar, gravürler, resimler, müzikler ve şiirlerle bir saltanat şehrinin şeki değiştirişi incelenebilir.
MİMAR SİNAN SÖZLÜĞÜ
Dönemin mimari ve kültürel kimi sözcükleri ile oyunlar, sorular ve bulmacalar bulunabilir.
MİMAR SİNAN MERCEK ALTINDA
Ayrıntılı incelemeyi tercih edenler için 28’e 2 metre uzunluğunda dev bir masada, ekranlar, mercekler, kataloglar arasında; mimarın külliyatı, otobiyografisi,
dönemin Hassa Mimarlar Ocağı görevlendirme ve ödeme tabloları, yapıların kroki, plan, gravür ve fotoğrafları incelenebilir.
KUBBE MAPPING
Kubbe yapım süreçleri tek kubbeli binada aşama aşama ve üç boyutlu seyredilebilir.
Sergiyle paralel olarak düzenlenen konferanslar, konserler, turlar, firma lansmanları ise organizasyonun diğer önemli ayakları olarak sergiyi destekler ve ‘İs-
tanbul’da Sinan Zamanı’nın en etkili şekilde yaşatılması sağlanır.
Bu sergi, dahi mimar-mühendis Sinan’ı, şimdiye kadar alışılmış sunumlarının ötesinde; bir klasiği, modern bir anlatımla, ilgi çekici ve bilinmeyen hikayeleriyle anlatır.
Bu sergide mimarbaşını, yaşadığı dönem ve
coğrafyanın etkileşimleriyle, himayecisi olan saray erkanı ile ilişkisiyle ve kendi ağzından otobiyografisiyle tanırken her yaş, konum ve bilgiye sahip izleyiciye
dönük farklı yöntemlerle karşılaşılır.
Üç boyutlu görsellerden animasyona, dijital haritalarda Sinan eserlerinin takibinden ,dokunmatik ekranlarda interaktif okuma ve ncelemelere pek çok yöntemle panolardan, dijital gösterimlerden ve kulaklıktan
takip edebileceğiniz bir sergide, araştırmacı, öğrenci ve uzmanların oturup inceleme yapabilecekleri, arşi nitelikli bir masa da bulunmaktadır.